Teser

Teser

Hvordan kan vi “tænke småt” selvom vi er store?

Hvad kan store virksomheder lære af de små og hvor kan de stores erfaringer, anvendes i de små?

 

Arbejdsteser:
Implementering af nye initiativer
I små virksomheder tager blot nogle få dage. i store kan dette tage måneder/år. Det handler ikke om, at man ikke kan kommunikere til mange flere, men om at implementering bliver en opgave, et projekt, frem for en del af noget vi alle skal tage del i.

 

PPT produktion
Jo større virksomhed, desto mere tid brugt på at lave powerpoint per individ. Er værdien direkte proportional med den tid brugt? Store organisationer har en tendens til, at “kan du ikke lige lave et par slides på det her..?” men i mindre organisationer laver man det først når der er brug for det.

 

Arbejdstider:
Vi arbejder i et samfund hvor 8-16 ( 37timers) arbejdsuge stadig er herskende, at vi helst vil have at medarbejdere bliver på arbejdspladsen den aftalte/belønnede tid (kaldet ‘face-time’) på trods af arbejdsopgaver i dag sjældent kan pakketeres i klumper så det passer med de timer. Spørgsmålet er, er denne udfordring anderledes i små vs store virksomheder?

 

Personlige dagsordener:
Visse medarbejdere i store virksomheder kan ofte være drevet af egne ambitioner og personlige dagsordener for at opnå højere anseelse og anerkendelse, måske ligefrem konkurrere med andre afdelinger af den grund. Det samme sker ikke i små virksomheder?

 

Passion og værdier 
Jo større virksomhed, desto længere føler medarbejderne sig fra værdierne (hvis de kan huske dem), fra den overordnede drøm og fra at udfylde sin rolle med personlig passion.

 

Møder og mængden af dem:
Der holdes flere møder per individ i store virksomheder end i de små, hvilket øger spildtidsoplevelsen og reelt holder møder for mødets skyld.

 

Tale til eller tale med:
Der er mere dialog og “talen sammen” mellem leder og medarbejdere i små virksomheder, mens der i store virksomheder er flere formelle møder og mere “talen til” samt skabeloner at udfylde, hvilket reducerer vores oplevelse af at ‘være noget særligt’.

 

Informationsmængde:
Store virksomheder er stærke på viden, meget er dokumenteret og lagret og meget tid bliver brugt på, at sende information videre, fx ved at holde et informationsmøde. Men er det gavnligt, at “du kan finde informationen på sharepoint/intranettet  et sted…” hvor folk bruger uanede mængder tid på at lede, sortere, slette og spørge efter det reelt værdifulde information.