Personlige agendaer ødelægger nye ideer og begrænser vækst

Personlige agendaer ødelægger nye ideer og begrænser vækst

Påstand:
Vækst og udviklingspotentialet i større danske virksomheder er kraftigt reduceret på grund af enkelte medarbejderes fokus på egne personlige agendaer, et ‘mig’ frem for ‘os’ perspektiv, som gerne blokerer nye initiativer og ideer, hvis ideen ikke passer ind i egne planer.

Argument:
Det er klart, at nye ideer ikke altid nødvendigvis er gode, tossede ideer skal jo stoppes. Måske skyldes det, at man som igangsætter ikke har det fulde overblik eller den dybeste indsigt til hvorvidt ideen kunne lykkes osv. Derfor skal de naturligvis udfordres og stoppes hvis nødvendigt.
Men helt ærligt, de fleste virksomheder jeg kender, består af nogle både engagerede og kompetente medarbejdere, så lur mig om deres ideer ikke indeholder noget relevant.
Men når personer med personlige agendaer, og hvis de har bare lidt social netværks magt, ikke bryder sig om ideen, dør den.
De “spiller spillet” som det hedder og uanset om du bryder dig om det eller ej, spiller du ikke med, taber du.
Ideerne bliver altså mødt af personer der primært drives af personlige ambitioner, med ren egoistiske årsager og snæversyn “spiller spillet”, som det hedder, og og de kan kvæle initiativerne hvis de ikke bryder sig om dem.
Jeg taler ikke om initiativer der er godkendt og besluttet af øverste ledelse men om de mange forslag der er drevet af ildsjæle og engagerede medarbejdere. Modstanderne har ofte ikke en formel magt men har i stedet en magt baseret på social indflydelse. Spiller du ikke med på spillet, taber du.

Det kan være modstanderne ikke synes ideen passer ind i egne CV-agtige mål eller det lidt mindre egoistiske teamets mål, at man som person ikke bryder sig om ting forandres og dermed udgør en trussel, eller at man ganske enkelt ser det som en som en mulighed for udøve magt.
Ideerne bliver stoppet eksempelvis ved at man vælger at gemme noget viden om under devisen ”viden er magt”, det kan være man vælger at deltage men ikke at samarbejde, leverer noget relevant information for sent i processen eller den mere hardcore model, får startet rygter og sociale konstruktioner der går direkte imod ideen, eventuelt endda direkte på personen selv..

Konsekvens:
At stoppe en ide at egoistiske årsager er både irriterende men også ødelæggende for virksomhedens fulde potentiale.
Passionen og ildsjælselementet forsvinder og de ideer der endeligt kommer igennem bliver farveløse, jævne og ender med at ligne det vi plejer at gøre.
Hvor bliver det kantede, oprørske, crazy, anderledes, modige af, som måske kunne give os et spark bagi, få os til at gøre noget andet?
Det vil hjælpe på resultatet, potententialet kan udvides og helt generelt motivere og begejstre medarbejdere.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *